O temi donošenja novogodišnje odluke već smo ukratko pisali na našem blogu.
Najpopularnije novogodišnje odluke odnose se na prestanak pušenja, smanjenje telesne težine, zdraviju ishranu i redovnu fizičku aktivnost. Žene češće donose odluke vezane za smanjenje kilaže, a muškarci za prestanak pušenja.
U jednom istraživanju, 81% od 200 ispitanika se držalo svojih odluka tokom prve nedelje, a 19% nakon dve godine. Uspeh u održavanju donete odluke nije zavisio od pola, uzrasta, vrste odluke ili prisustva socijalne podrške. Uspešni su se razlikovali po tome što su bili odlučni u nameri da se promene, imali su visok doživljaj samoefikasnosti (verovanje u vlastitu sposobnost ostvarivanja ciljeva) i koristili su aktivne i pozitivne, za razliku od pasivnih (zamišljanje) i kažnjavajućih strategija (samookrivljavanje). Samookrivljavanje je povezano sa smanjenom motivacijom i umanjenim budućim napretkom. Ovde možete pročitati naš tekst o kajanju nakon donete odluke, kao i kako ga možete izbeći.
Neke pozitivne strategije su:
- afirmativno razmišljanje – „Ja to mogu“;
- nagrađivanje sebe za istrajnost;
- izbegavanje situacija koje mogu dovesti do kršenja odluke;
- pristup postepenog smanjenja za razliku od pristupa potpune apstinencije (npr. postepeno umanjivanje broja cigareta umesto naglog prestanka pušenja).
U drugom istraživanju je utvrđeno da je samo 12% ispitanika od ukupno 3000 ostvarilo ono što je želelo u novoj godini. Razlog za to je preterano oslanjanje na volju, neinformisanost i pogrešan pristup postavljanju ciljeva (nejasno definisani ciljevi, nepraćenje napretka itd).
Pametan (SMART) pristup postavljanju ciljeva
SMART je skraćenica za oznake Specific-Measurable-Achievable-Realistic-Time-limited). Prema ovom pristupu, cilj koji se postavlja treba da bude:
- S – Specifičan: Odnosi se na određenu oblast koju želimo da popravimo;
- M – Merljiv: Postoji mogućnost kvantifikovanja ili drugog indikatora napredovanja;
- A – Dostižan: Zapitati se šta želimo, a šta zaista možemo;
- R – Realističan: Promisliti šta je ostvariv rezultat, uzevši u obzir sve raspoložive resurse;
- T – Vremenski ograničen: Odrediti do kada će cilj biti ostvaren.
WOOP pristup donošenju novogodišnje odluke
Psihološkinja Gabrijel Otingen osmislila je pristup donošenju odluka koji je nazvala „WOOP“ što je skraćeno za Wish-Outcome-Obstacle-Plan.
- Wish ili Želja – Pri donošenju nove odluke najbitnije je biti realističan;
- Outcome ili Ishod – Posvetite neko vreme zamišljanju šta bi sve bilo drugačije kada biste ostvarili svoju želju. Poželjno je da to učinite detaljno i nađete sve prednosti svoje novogodišnje promene. Konkretizujte ishod;
- Obstacle ili Prepreka – Smatra se da je ovo faza koja se najčešće previđa, te zbog čega se najčešće želje ne ostvaruju. Pokušajte da zamislite što više mogućih prepreka na putu ka dostizanju cilja. Bitno je predvideti sve ove situacije kako bismo ih dočekali spremni;
- Plan – Nakon što smo predvideli sve prepreke koje smo mogli, smislite moguće rešenje za svaki od potencijalnih problema.
Saveti za donošenje čvrste novogodišnje odluke
Definišite cilj pozitivno i u sadašnjem vremenu, na primer, umesto „Neću jesti slatkiše“, napišite „Jedem porciju voća dnevno“ ili „Jedem najviše jednu čokoladicu dnevno“.
Ciljevi koji su zabavni i donose vam prijatnost imaće veću šansu da budu sprovedeni.
Ne bi bilo dobro uvoditi ili menjati mnogo promena odjednom, već jednu po jednu. Bolje je postaviti jedan, ali ostvariv cilj koji će vas ohrabriti nadalje. Ako stalno postavljamo ciljeve koje ne uspevamo da ostvarimo, umanjićemo doživljaj samoefikasnosti, što će smanjiti verovatnoću da ćemo uspeti da ostvarimo i naredni cilj. Kada smo odredili jedan cilj, onda ga treba podeliti na manje korake.
Vodite dnevnik u koji ćete upisati cilj i korake ka njegovom dostizanju, beležiti svaki pomak i čitati ga s vremena na vreme. To će vam pružiti jasniju sliku o napredovanju i dati vidljive rezultate koji su ključni za motivaciju.
Saopštite svoj plan bliskoj osobi; to će vas dodatno inspirisati da istrajete, a imaćete i podršku.
Nagradite sebe za trud kad dostignete svaki korak, jer ćete time održavati motivaciju i imati doživljaj napretka.
Očekujte da ćete se s vremena na vreme vratiti starim navikama. Kako bi nešto prešlo u naviku, potreban je određeni broj ponavljanja koji u početku zahteva veliki kognitivni napor.
Naposletku, važno je da odluke donosimo kada se osećamo spremno, a ne samo zato što je Nova godina.
Autor: Irena Werner, master psiholog i REBT psihoterapeut
Sa željom da Vam ponudimo saznanja koja će Vam olakšati život i poboljšati kvalitet života, pozivamo Vas da se prijavite na naše programe edukacije, koji se održavaju u prostorijama Psihološkog savetovališta Centar u Beogradu ili online putem Skype-a ili Viber-a.